Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Erasmus 2025: Kompetencje kulturowe i poznanie Grecji

Erasmus 2025: Kompetencje kulturowe i poznanie Grecji - nauka przez doświadczenie

Erasmus to nie tylko nauka – to przede wszystkim spotkanie z inną kulturą, otwartość i wspólne przeżycia. Pobyt w Grecji w ramach projektu Erasmus był dla naszych uczniów niezapomnianą podróżą przez historię, kulturę i tradycję tego niezwykłego kraju. Zakwaterowani w malowniczej Leptokarii, położonej nad Morzem Egejskim u stóp masywu Olimpu mieli okazję poznać codzienne życie mieszkańców Riwiery Olimpijskiej, ich zwyczaje, a także piękno naturalnego krajobrazu.

Podczas pobytu w Grecji odwiedziliśmy wiele miejsc o ogromnym znaczeniu kulturowym i historycznym: Litochoro, gdzie uczestniczyliśmy w obchodach Narodowego Święta Niepodległości z paradą uliczną, szliśmy szlakiem wzdłuż wąwozu rzeki Enipeas, kończącego się przy Łaźni Zeusa, podziwialiśmy ośnieżone szczyty Olimpu – w tym Mitikas, najwyższy punkt tej mitycznej góry, na którym zgodnie z mitologią zasiadali greccy bogowie z Zeusem na czele.

W Muzeum Historii Geologicznej Olimpu uczniowie mieli okazję poznać nie tylko przyrodnicze skarby Grecji, ale także bezpośrednio dotknąć liczne skały, minerały i skamieniałości z Olimpu i okolic. W Muzeum Folkloru w Gonnoi poznaliśmy styl życia, codzienne przedmioty i opowieści sprzed wieków, gdzie pan Wasilis, kustosz muzeum folkloru, opowiadał z pasją o greckiej kulturze ludowej, a gospodarze częstowali nas tradycyjnymi przekąskami.

Podczas naszego pobytu mieliśmy również okazję wielokrotnie odwiedzać Platamonas – urokliwe miasteczko, często nazywane prawdziwą perłą Riwiery Olimpijskiej. To właśnie tam uczniowie mogli w pełni poczuć atmosferę greckiego stylu życia – spacerując po nadmorskich promenadach, kosztując lokalnych specjałów i delektując się regionalnymi smakami. W tradycyjnych tawernach próbowaliśmy między innymi moussaki, souvlaki, grillowanego sera feta i halloumi, a wszystko to w towarzystwie popularnego greckiego sosu tzatziki. Była to również doskonała okazja do zakupu pamiątek z symboliką grecką – największym zainteresowaniem cieszyły się amulety z motywem oka mati, które według lokalnych wierzeń chronią właściciela przed złą energią i nieprzychylnym spojrzeniem innych.

W ramach poznawania greckiego kolorytu odwiedziliśmy także nadmorską wioskę Neoi Pori. Tam, na tradycyjnym targu, który stanowi stały element krajobrazu Riwiery Olimpijskiej, uczniowie mieli okazję zakupić świeże owoce, oliwę z oliwek i inne lokalne przysmaki, przy okazji doskonaląc umiejętność porozumiewania się w języku angielskim podczas interakcji ze sprzedawcami.

Odwiedziliśmy też górską, kamienną wioskę w masywie Olimpu, Palaios Panteleimonas, położoną na wysokości ok. 700 m n.p.m., gdzie podziwialiśmy widok na Zatokę Termajską. Do wioski wiodła malownicza, kręta droga, z której można podziwiać wspaniałe widoki. Centralnym zaś punktem wioski jest plac, który skrywa się w cieniu rozłożystych platanów. Przy nim też wznosi się kościół pw. św. Pantelejmona.

Kulminacją kulturowej części wyjazdu była wyprawa do Meteorów – „zawieszonych w powietrzu” klasztorów położonych na potężnych formacjach skalnych. Nasza droga do tego punktu była bardzo malownicza, prowadziła przez Dolinę Tempe – głęboki wąwóz pomiędzy Olimpem a górami Ossa, którego dnem płynie rzeka Pinios. Jadąc, podziwialiśmy również piękne miasto Larisa. Przed zwiedzaniem klasztorów gościliśmy w pracowni ikonograficznej w Kalambace. Była to niezwykle inspirująca i ciekawa wizyta, mogliśmy zobaczyć proces pisania ikon, podziwiać piękne, ręcznie malowane ikony oraz zakupić drobne pamiątki. Nasza grupa z bliska podziwiała klasztor Varlaama, ulokowany na drugiej co do wielkości skale Meteorów. Pozostałe podziwialiśmy z tarasów widokowych (Wielki Meteoron, św. Barbary, św. Mikołaja, św. Stefana, św. Trójcy).

Podczas jednej z naszych wycieczek mieliśmy okazję odwiedzić imponujące ruiny zamku w Platamonas – średniowiecznej warowni wznoszącej się malowniczo na wzgórzu, z którego roztacza się zachwycający widok na region Pieria oraz błękitne wody Morza Egejskiego. Twierdza ta została wzniesiona przez krzyżowców w XIII wieku jako strategiczny punkt obronny, mający za zadanie kontrolowanie Doliny Tempe – jedynej drogi łączącej Macedonię z południową częścią Grecji. Podczas zwiedzania uczniowie poznali historię tego miejsca, a szczególne wrażenie zrobił na nas jedyny zachowany do dziś obiekt na zamkowym dziedzińcu – niewielka, lecz wciąż czynna cerkiew pod wezwaniem św. Paraskewy. Wizyta w tym miejscu była nie tylko lekcją historii, ale i okazją do refleksji nad bogactwem kulturowym Grecji.

Jednym z najbardziej niezapomnianych i widowiskowych punktów naszego pobytu w Grecji był rejs statkiem wycieczkowym „Elisabet Cruises” na malowniczą wyspę Skiathos – perłę archipelagu Sporad Północnych. Podczas podróży uczniowie mieli okazję podziwiać zapierające dech w piersiach widoki, wsłuchiwać się w dźwięki morskich fal i chłonąć atmosferę typowo śródziemnomorskiego klimatu. Sama wyspa zachwyciła nas swoją charakterystyczną architekturą, wąskimi uliczkami, bielonymi budynkami, uroczymi tawernami oraz zielonym krajobrazem pełnym piniowych lasów. W drodze powrotnej mieliśmy niebywałą okazję zobaczyć słynną plażę Koukounaries, znaną na całym świecie ze swojego drobnego, „złotego” piasku. Miejsce to cieszy się szczególną renomą również dlatego, że w przeszłości było jednym z ulubionych zakątków księżnej Diany. Rejs ten stanowił wyjątkowe połączenie wypoczynku, podziwiania natury i poznawania greckiego dziedzictwa wyspiarskiego.

Bezpośredni kontakt z greckimi uczniami pozwolił naszym podopiecznym zobaczyć, jak wiele nas łączy, mimo różnic kulturowych. Wspólne zajęcia i działania w grupach międzynarodowych pokazały, że współpraca i otwartość to klucz do budowania wspólnej europejskiej tożsamości. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na poszerzenie horyzontów, rozwój postaw tolerancji, empatii i szacunku wobec odmienności, a także umocniło poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.

Pobyt uczniów w Grecji i możliwość bezpośredniego kontaktu z kulturą i historią tego kraju były możliwe dzięki projektowi Erasmus+ współfinansowanemu ze środków Unii Europejskiej. Dzięki wsparciu finansowemu możliwe było zorganizowanie wyjazdu edukacyjnego, który pozwolił uczniom na poszerzanie kompetencji międzykulturowych, budowanie postawy otwartości oraz głębsze zrozumienie wartości wspólnej Europy.

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Data dodania: 2025-04-15 21:27:09
Data edycji: 2025-04-23 07:30:13
Ilość wyświetleń: 133

OSIĄGNIĘCIA

Osiągnięcia naszych uczniów w roku szkolnym 2024/2025
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Zobacz

Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi."

Cytat
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej