Erasmus 2025: Kompetencje kulturowe i poznanie Grecji - nauka przez doświadczenie
Erasmus to nie tylko nauka – to przede wszystkim spotkanie z inną kulturą, otwartość i wspólne przeżycia. Pobyt w Grecji w ramach projektu Erasmus był dla naszych uczniów niezapomnianą podróżą przez historię, kulturę i tradycję tego niezwykłego kraju. Zakwaterowani w malowniczej Leptokarii, położonej nad Morzem Egejskim u stóp masywu Olimpu mieli okazję poznać codzienne życie mieszkańców Riwiery Olimpijskiej, ich zwyczaje, a także piękno naturalnego krajobrazu.
Podczas pobytu w Grecji odwiedziliśmy wiele miejsc o ogromnym znaczeniu kulturowym i historycznym: Litochoro, gdzie uczestniczyliśmy w obchodach Narodowego Święta Niepodległości z paradą uliczną, szliśmy szlakiem wzdłuż wąwozu rzeki Enipeas, kończącego się przy Łaźni Zeusa, podziwialiśmy ośnieżone szczyty Olimpu – w tym Mitikas, najwyższy punkt tej mitycznej góry, na którym zgodnie z mitologią zasiadali greccy bogowie z Zeusem na czele.
W Muzeum Historii Geologicznej Olimpu uczniowie mieli okazję poznać nie tylko przyrodnicze skarby Grecji, ale także bezpośrednio dotknąć liczne skały, minerały i skamieniałości z Olimpu i okolic. W Muzeum Folkloru w Gonnoi poznaliśmy styl życia, codzienne przedmioty i opowieści sprzed wieków, gdzie pan Wasilis, kustosz muzeum folkloru, opowiadał z pasją o greckiej kulturze ludowej, a gospodarze częstowali nas tradycyjnymi przekąskami.
Podczas naszego pobytu mieliśmy również okazję wielokrotnie odwiedzać Platamonas – urokliwe miasteczko, często nazywane prawdziwą perłą Riwiery Olimpijskiej. To właśnie tam uczniowie mogli w pełni poczuć atmosferę greckiego stylu życia – spacerując po nadmorskich promenadach, kosztując lokalnych specjałów i delektując się regionalnymi smakami. W tradycyjnych tawernach próbowaliśmy między innymi moussaki, souvlaki, grillowanego sera feta i halloumi, a wszystko to w towarzystwie popularnego greckiego sosu tzatziki. Była to również doskonała okazja do zakupu pamiątek z symboliką grecką – największym zainteresowaniem cieszyły się amulety z motywem oka mati, które według lokalnych wierzeń chronią właściciela przed złą energią i nieprzychylnym spojrzeniem innych.
W ramach poznawania greckiego kolorytu odwiedziliśmy także nadmorską wioskę Neoi Pori. Tam, na tradycyjnym targu, który stanowi stały element krajobrazu Riwiery Olimpijskiej, uczniowie mieli okazję zakupić świeże owoce, oliwę z oliwek i inne lokalne przysmaki, przy okazji doskonaląc umiejętność porozumiewania się w języku angielskim podczas interakcji ze sprzedawcami.
Odwiedziliśmy też górską, kamienną wioskę w masywie Olimpu, Palaios Panteleimonas, położoną na wysokości ok. 700 m n.p.m., gdzie podziwialiśmy widok na Zatokę Termajską. Do wioski wiodła malownicza, kręta droga, z której można podziwiać wspaniałe widoki. Centralnym zaś punktem wioski jest plac, który skrywa się w cieniu rozłożystych platanów. Przy nim też wznosi się kościół pw. św. Pantelejmona.
Kulminacją kulturowej części wyjazdu była wyprawa do Meteorów – „zawieszonych w powietrzu” klasztorów położonych na potężnych formacjach skalnych. Nasza droga do tego punktu była bardzo malownicza, prowadziła przez Dolinę Tempe – głęboki wąwóz pomiędzy Olimpem a górami Ossa, którego dnem płynie rzeka Pinios. Jadąc, podziwialiśmy również piękne miasto Larisa. Przed zwiedzaniem klasztorów gościliśmy w pracowni ikonograficznej w Kalambace. Była to niezwykle inspirująca i ciekawa wizyta, mogliśmy zobaczyć proces pisania ikon, podziwiać piękne, ręcznie malowane ikony oraz zakupić drobne pamiątki. Nasza grupa z bliska podziwiała klasztor Varlaama, ulokowany na drugiej co do wielkości skale Meteorów. Pozostałe podziwialiśmy z tarasów widokowych (Wielki Meteoron, św. Barbary, św. Mikołaja, św. Stefana, św. Trójcy).
Podczas jednej z naszych wycieczek mieliśmy okazję odwiedzić imponujące ruiny zamku w Platamonas – średniowiecznej warowni wznoszącej się malowniczo na wzgórzu, z którego roztacza się zachwycający widok na region Pieria oraz błękitne wody Morza Egejskiego. Twierdza ta została wzniesiona przez krzyżowców w XIII wieku jako strategiczny punkt obronny, mający za zadanie kontrolowanie Doliny Tempe – jedynej drogi łączącej Macedonię z południową częścią Grecji. Podczas zwiedzania uczniowie poznali historię tego miejsca, a szczególne wrażenie zrobił na nas jedyny zachowany do dziś obiekt na zamkowym dziedzińcu – niewielka, lecz wciąż czynna cerkiew pod wezwaniem św. Paraskewy. Wizyta w tym miejscu była nie tylko lekcją historii, ale i okazją do refleksji nad bogactwem kulturowym Grecji.
Jednym z najbardziej niezapomnianych i widowiskowych punktów naszego pobytu w Grecji był rejs statkiem wycieczkowym „Elisabet Cruises” na malowniczą wyspę Skiathos – perłę archipelagu Sporad Północnych. Podczas podróży uczniowie mieli okazję podziwiać zapierające dech w piersiach widoki, wsłuchiwać się w dźwięki morskich fal i chłonąć atmosferę typowo śródziemnomorskiego klimatu. Sama wyspa zachwyciła nas swoją charakterystyczną architekturą, wąskimi uliczkami, bielonymi budynkami, uroczymi tawernami oraz zielonym krajobrazem pełnym piniowych lasów. W drodze powrotnej mieliśmy niebywałą okazję zobaczyć słynną plażę Koukounaries, znaną na całym świecie ze swojego drobnego, „złotego” piasku. Miejsce to cieszy się szczególną renomą również dlatego, że w przeszłości było jednym z ulubionych zakątków księżnej Diany. Rejs ten stanowił wyjątkowe połączenie wypoczynku, podziwiania natury i poznawania greckiego dziedzictwa wyspiarskiego.
Bezpośredni kontakt z greckimi uczniami pozwolił naszym podopiecznym zobaczyć, jak wiele nas łączy, mimo różnic kulturowych. Wspólne zajęcia i działania w grupach międzynarodowych pokazały, że współpraca i otwartość to klucz do budowania wspólnej europejskiej tożsamości. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na poszerzenie horyzontów, rozwój postaw tolerancji, empatii i szacunku wobec odmienności, a także umocniło poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
Pobyt uczniów w Grecji i możliwość bezpośredniego kontaktu z kulturą i historią tego kraju były możliwe dzięki projektowi Erasmus+ współfinansowanemu ze środków Unii Europejskiej. Dzięki wsparciu finansowemu możliwe było zorganizowanie wyjazdu edukacyjnego, który pozwolił uczniom na poszerzanie kompetencji międzykulturowych, budowanie postawy otwartości oraz głębsze zrozumienie wartości wspólnej Europy.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi."
95-070 Aleksandrów Łódzki
Bełdów 37