Erasmus 2025: Rozwijanie kompetencji językowych – angielski w praktyce!
Projekt „Erasmus + w Szkole Podstawowej im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie” realizowany w ramach PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021 – 2027 został współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Dzięki uzyskanemu wsparciu nasi uczniowie mogli uczestniczyć w zagranicznej mobilności edukacyjnej, rozwijać swoje umiejętności językowe w praktyce oraz zdobywać cenne doświadczenia kulturowe i edukacyjne w międzynarodowym środowisku.
Jednym z głównych celów naszego projektu Erasmus było przełamywanie bariery językowej oraz rozwój kompetencji językowych naszych uczniów. Dzięki codziennym kontaktom z rówieśnikami z Grecji, nasi uczniowie mieli okazję posługiwać się językiem angielskim w sposób naturalny, w sytuacjach życia codziennego, podczas zajęć warsztatowych oraz pracy w grupach międzynarodowych.
Realizacja projektu Erasmus w Grecji pozwoliła naszym uczniom na intensywne i praktyczne rozwijanie kompetencji językowych, przede wszystkim w zakresie języka angielskiego. Już od pierwszych dni mobilności nasi uczniowie mieli okazję do codziennego kontaktu z językiem – nie tylko podczas zajęć, ale także w naturalnych, życiowych sytuacjach. W hotelowej recepcji i restauracji samodzielnie komunikowali się po angielsku: pytali o potrawy, wypożyczali sprzęt sportowy czy prosili o nową kartę do pokoju.
Z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w szkole partnerskiej w Katerini. W auli szkolnej wysłuchali wykładu po angielsku o systemie edukacyjnym, kulturze i historii Grecji, a także wzięli udział w lekcji o ruchach płyt tektonicznych oraz ich następstwach i zasadach bezpieczeństwa w trakcie trzęsień ziemi. Niezwykle wartościowe były także momenty integracji z greckimi rówieśnikami – wspólna gra w siatkówkę i koszykówkę oraz nauka tańca sirtaki, a z naszej strony nauczanie poloneza i… kaczuszek, pozwoliły na spontaniczną i radosną komunikację w języku angielskim. Podczas zajęć muzycznych uczniowie uczyli się greckiej piosenki „Ta pedia tou Pirea”, co dodatkowo poszerzyło ich słownictwo i wyczucie językowe.
Nie brakowało również działań o charakterze praktycznym – w Muzeum Historii Geologicznej Olimpu Olimpu „Olympus Geological History Museum”, założonego dzięki pomocy Wydziału Geologii Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach, uczniowie wzięli udział w angielskojęzycznej lekcji prowadzonej przez przewodnika, odpowiadali na pytania przez niego stawiane, sami zadawali ciekawe pytania i aktywnie uczestniczyli w rozmowie, wykazując się przy tym wszystkim znajomością specjalistycznego słownictwa.
Jedną z podjętych na miejscu aktywności językowych była również zabawa edukacyjna poświęcona tzw. false friends – słowom, które mimo podobnego brzmienia w języku angielskim i polskim znaczą zupełnie coś innego. Uczniowie przygotowali krótkie prezentacje wybranych słów, przedstawiając ich poprawne znaczenie w obu językach oraz różnice semantyczne. Dzięki tej formie nauki opartej na skojarzeniach, uczniowie nie tylko utrwalili słownictwo, ale także rozwijali umiejętność krytycznego myślenia językowego i posługiwania się angielskim w precyzyjny sposób.
Podczas kilku gier terenowych w centrum miasta uczniowie rozmawiali z Grekami – przedstawiali się, przybliżali cele projektu Erasmus i prowadzili żywiołowe konwersacje po angielsku. W ramach jednej z gier uczniowie mieli za zadanie odnaleźć w centrum miasta Greków o określonych cechach i upodobaniach, co wymagało od nich przełamania swoich obaw przed mówieniem w obcym języku i rozwijało umiejętności interpersonalne. Podczas innej gry musieli poprosić mieszkańców o tłumaczenie przepisów greckich dań, a następnie odnaleźć odpowiednie składniki na lokalnym bazarku, co było bazą do stworzenia książki kucharskiej w Canvie.
Każda wycieczka tematyczna, każde spotkanie z lokalną kulturą czy targiem – jak te w Leptokarii czy Neoi Pori – były okazją do stosowania języka w praktyce. Uczniowie pytali o lokalne potrawy, produkty, ich prozdrowotne właściwości, np. herbatę z gojnika czy miód kasztanowy, a zdobyte informacje wykorzystywali później, tworząc quizy w Kahoot oraz prezentacje.
Wizyty w greckiej szkole zakończyły się prezentacjami naszych uczniów w języku angielskim – opowiadali nie tylko o Polsce, polskich tradycjach i zwyczajach, ale również oraz o naszej szkole i różnorodnych aktywnościach, w których chętnie bierzemy udział. Był to ważny moment, w którym mogli w pełni zaprezentować swoje językowe umiejętności. Codzienne rozmowy z greckimi uczniami podczas przerw, wspólne gry zespołowe czy wymiana kontaktów na portalach społecznościowych pokazały, że język angielski stał się dla nich naturalnym narzędziem komunikacji.
Wspólna praca nad projektami, rozmowy, zabawy integracyjne i wspólne wycieczki – wszystko to odbywało się wyłącznie w języku angielskim. Uczniowie zdobywali nowe słownictwo, uczyli się praktycznego zastosowania języka i przekonali się, że potrafią się skutecznie komunikować!
Nauka języka odbywała się w sposób naturalny i intuicyjny, poprzez działanie, współpracę i rozmowę. Dla wielu z naszych uczniów był to pierwszy tak intensywny kontakt z językiem angielskim w realnych sytuacjach – i ogromny krok naprzód w przełamywaniu bariery językowej!
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi."
95-070 Aleksandrów Łódzki
Bełdów 37