1 kwietnia rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
Spisy powszechne są badaniami pełnymi – obejmują całą populację ludności. Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli. Co istotne, w przypadku wielu cech demograficzno-społecznych, jak np. wyznanie, narodowość czy stopień niepełnosprawności, spisy powszechne są dla państwa jedynym źródłem danych.
Spis ludności i mieszkań jest badaniem obowiązkowym, realizowanym co 10 lat w oparciu o przepisy ustawy, a także zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych. Jest to jednocześnie największe przedsięwzięcie statystyczne podejmowane nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Uzyskane podczas spisu powszechnego dane umożliwią analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych w kraju w dowolnych przekrojach terytorialnych.
Spisem objęte są:
Metody zbierania danych
Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy w ramach NSP będzie obowiązkowy. W przypadku jeżeli (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) realizacja samospisu będzie niemożliwa, badanie przeprowadzą rachmistrze – bezpośrednio bądź telefonicznie.
Metoda obowiązkowa:
Metody uzupełniające:
Zakres zbieranych danych:
Szczegółowy zakres informacji zbieranych w NSP 2021 dostępny jest w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1775 z późn. zm.).
Udział w spisie jest obowiązkowy, a kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo udzielenia informacji w spisie powszechnym, podlega grzywnie (Art. 57 Ustawy o statystyce publicznej).
Wszystkie dane osobowe przetwarzane w ramach prac spisowych są poufne i podlegają szczególnej ochronie, na zasadach określonych w ustawie o statystyce publicznej oraz w ustawie o ochronie danych osobowych. Dane osobowe od momentu ich zebrania stają się danymi statystycznymi i objęte są tajemnicą statystyczną, a osoby wykonujące prace spisowe są zobowiązane do jej przestrzegania. Przed przystąpieniem do pracy rachmistrzowie są pouczani o istocie tajemnicy statystycznej i sankcjach za jej niedotrzymanie. Dane pozyskane podczas spisów mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej.
Weryfikacja tożsamości rachmistrza spisowego.
Rachmistrz spisowy, przy wykonywaniu czynności w ramach bezpośredniego wywiadu posługiwać się będzie umieszczonym na widocznym miejscu identyfikatorem, zawierającym m.in.: imię i nazwisko oraz zdjęcie rachmistrza spisowego oraz numer identyfikatora. Jego tożsamość można będzie zweryfikować przez kontakt telefoniczny z infolinią spisową GUS: 22 279 99 99, a także w aplikacji „Sprawdź rachmistrza” na stronie spis.gov.pl oraz stronie internetowej urzędu statystycznego.
Stanowisko do samospisu
Od 1.04.2021 r. do 30.09.2021 r. Gminne Biuro Spisowe mające swoją siedzibę w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim zapewnia dostęp do stanowiska komputerowego mieszkańcom w celu dokonania samospisu.
Stanowisko spisowe dostępne jest w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim pokój nr 21 – parter czynne w godzinach pracy Urzędu:
śr. czw.: 8:00 – 16:00
wtorek: 8:00 – 17:00
piątek: 8:00 – 15:00
W celu usprawnienia przebiegu samospisu prosimy o wcześniejsze ustalenie terminu i godziny z pracownikiem Gminnego Biura Spisowego.
Osoby do kontaktu:
Angelika Nowak – 42 270 03 39
Dorota Różycka – 42 270 03 14
Gminne Biuro Spisowe na czas realizacji spisu organizuje dyżury w godzinach pracy Urzędu (pon, śr, czw. 8.00-16.00, wt. 8.00-17.00, pt. 8.00-15.00), a także dyżury telefoniczne w godzinach popołudniowych do godz. 20.00.
„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi."
95-070 Aleksandrów Łódzki
Bełdów 37